Η χυδαιότητα, η βλακεία και ο «λαϊκισμός της αριστείας»

Στο ΒΗΜΑ της Κυριακής 24-5-2020 κάποιος Μ. Κρητικός, αναπληρωτής καθηγητής του ΟΠΑ, αναφέρεται στο "προοδευτικό σύστημα παιδείας", που επέβαλαν οι νόμοι 1268/1982 (νόμος που έφερε τους φοιτητές στην ίδια μοίρα με τους καθηγητές σε όλα τα στάδια των αποφάσεων για προγράμματα σπουδών και εκλογή οργάνων διοίκησης) και στο νόμο 1566/1985 (νόμος που κατεδάφισε τα πρότυπα σχολεία και κατήργησε το θεσμό των επιθεωρητών Μέσης Εκπαίδευσης).

Αναφέρεται επίσης στον "Λαϊκισμό της Αριστείας" και μας συμβουλεύει ότι «ο θεσμός της αριστείας δεν είναι η αναγκαία προτεραιότητα σε ένα (sic) προοδευτικό δημοκρατικό σύστημα εκπαίδευσης». Το τελευταίο το αποδίδει στην αντιπολίτευση, αλλά στην ουσία είναι η θέση του.

Στα «Ηθικά Νικομάχεια», ο Αριστοτέλης αποδεικνύει ότι δίκαιο είναι η αναλογία στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και στη σχέση των αγαθών εντός των οποίων εκφράζονται οι ανθρώπινες σχέσεις. Αναλύοντας μάλιστα την έννοια της δικαιοσύνης, αγγίζει την έννοια των ταξικών συμφερόντων, όταν μας λέει ότι αν δεν υπάρχει η ίδια αναλογία ανάμεσα στα αγαθά, που νέμονται και κατέχουν οι άνθρωποι, και στις ικανότητες των ανθρώπων, τότε προκαλούνται οι διαμάχες και οι κοινωνικές ταραχές. Όσον αφορά δε στην ανισότητα, δηλαδή στη μη ισοπέδωση των προσπαθειών, των ικανοτήτων, των επιδιώξεων, των στοχεύσεων και των οραματισμών δύο ανθρώπων, σε αυτήν οφείλεται και η ευγενής άμιλλα που αποτελεί την κινητήριο δύναμη για την πρόοδο στις επιστήμες, στην τεχνολογία, στις τέχνες και στα γράμματα. Χαρακτηρίζοντας, επομένως, την αριστεία είτε ως ρετσινιά είτε ως λαϊκισμό, ευθέως ενθαρρύνονται οι νέοι στη μετριότητα και στην ήσσονα προσπάθεια.

Η χυδαία αναφορά στον "λαϊκισμό της αριστείας" μου θύμισε ένα σχόλιο που δέχθηκε ένα άρθρο μου το 2015. Το αναπαράγω αυτούσιο: «Πριν λίγα χρόνια μου έκανε εντύπωση, που ο πρόεδρος των ΗΠΑ επισκέφτηκε έναν 15χρονο νεαρό που είναι ένας από τους 4 ανθρώπους που πέτυχαν σύντηξη πυρήνα. Σηκώθηκε λοιπόν το αεροπλάνο του Ομπάμα και έκανε διαπολιτειακή πτήση για να συναντήσει ο πρόεδρος τον νεαρό, και μάλιστα του πρόσφερε επιταγή 100 χιλ. δολαρίων για να συνεχίσει τις έρευνές του στο γκαράζ του σπιτιού του. Προσέξτε κάθε μετακίνηση του προέδρου των ΗΠΑ είναι ολόκληρη εκστρατεία με δεκάδες προσωπικό, λιμουζίνες στο αεροδρόμιο, συνοδευτικά πολεμικά αεροσκάφη, αστυνομικούς, συστήματα προστασίας κτλ. Τί ποιό εύκολο να έστελναν ένα εισιτήριο στον νεαρό να επισκεφτεί τον Λευκό Οίκο; Και όμως το θέμα ήταν συμβολικό. Έπρεπε ο σημαντικότερος πρόεδρος της μεγαλύτερης οικονομικής και στρατιωτικής δύναμης του κόσμου, να πάει ο ίδιος στον ταλαντούχο 15χρονο νεαρό. Για να υποβάλει τα σέβη του στο μέλλον, στην πρόοδο, στην αριστεία. Με αυτή την νοοτροπία πηγαίνει μπροστά ο κόσμος».

 

Διαβάζοντας το βιογραφικό του αρθρογράφου αντιλήφθηκα τους λόγους για τους οποίους είναι υπέρμαχος των νόμων ισοπέδωσης, ενώ δεν είχε θετική άποψη για το νόμο - σταθμό στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, δηλαδή το νόμο 4009/2011. Ήσαν οι ίδιοι λόγοι, για τους οποίους ο εν λόγω νόμος συνάντησε τη σθεναρή αντίσταση του τότε πρύτανη του ΑΠΘ, αλλά και πολλών άλλων (καταργούσε την υβριδική αναπαραγωγή του καθηγητικού σώματος).

 

Θέλω να πιστεύω ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ως ηγέτης της Μεταρρυθμιστικής Επανάστασης που επιδιώκει να είναι, θα επισπεύσει την επαναφορά του - βελτιωμένου φυσικά - νόμου 4009/2011 και τη χωροταξική αναδιάρθρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Για να δικαιωθεί η ρήση του Αριστοτέλη, να δικαιωθεί ο ίδιος, αλλά και να δικαιωθούν όσοι πιστεύουν στο «Αἰὲν ἀριστεύειν καὶ ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων».

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ